توتون گیاهی است که برای برگ‌های آن کاشته می‌شود و قبل از قرار دادن در محصولات تنباکو، آن‌ها را خشک و تخمیر می‌کنند. تنباکو حاوی نیکوتین است، ماده‌ای که می‌تواند به مصرف آن بپردازد، به همین دلیل است که بسیاری از افرادی که از دخانیات استفاده می‌کنند ترک آن را خراب می‌کنند. همچنین بسیاری از مواد شیمیایی بالقوه مضر دیگر در توتون طبیعی یافت می شوند یا در اثر سوزاندن آن ایجاد می شوند.

 

مردم چگونه از توتون استفاده می کنند؟

افراد تنباکو را به صورت سیگار میکشند، محصولات تنباکوی دودی شامل سیگار، سیگار برگ، بیدی و کرتک و پیپ است. برخی افراد تنباکوی شل را در پیپ یا قلیان (پیپ آب) نیز می کشند. محصولات تنباکوی جویده شده عبارتند از؛ تنباکوی جویدنی، انفیه، دیپ و سنس و توتون ترکی. انفیه را نیز می توان بو کرد.

 

دخانیات چگونه بر مغز تاثیر می گذارد؟

نیکوتین موجود در توتون سیگار و هر فرآورده تنباکوی در هنگام استفاده از آن به راحتی جذب خون می شود. نیکوتین به محض ورود به خون، حفظ غدد آدرنال را حرکت می دهد تا هورمون اپی نفرین (آدرنالین) را کند کند. اپی نفرین سیستم عصبی مرکزی را حرکت می دهد و فشار خون، ضربان قلب را افزایش می دهد. نیکوتین داروهایی مانند کوکائین و هروئین، مدارهای دریافتی مغز را فعال می کند و همچنین سطوح پیام رسان شیمیایی دوپامین را افزایش می دهد که رفتارهای دریافت کننده را نیز تقویت می کند. مطالعات نشان می دهد که سایر مواد شیمیایی موجود در دود توتون پیپ و سیگار، ممکن است نیکوتین را بر روی مغز افزایش دهد.

 

سلامتی مصرفی دخانیات چیست؟

اگرچه نیکوتین اعتیاد آور است، اما بیشتر اثرات شدید سلامتی ناشی از مصرف تنباکو از دیگر مواد شیمیایی ناشی می شود. سیگار کشیدن می تواند منجر به سرطان ریه، برونشیت مزمن و آمفیزم شود. خطر بیماری قلبی را افزایش می دهد که می تواند منجر به سکته مغزی یا حمله قلبی شود. سیگار کشیدن با سرطان های دیگر، لوسمی، آب مروارید، دیابت نوع ۲ و ذات الریه نیز مرتبط است. تمام این خطرات در مورد استفاده از هر محصول دودی از جمله تنباکوی قلیان صدق می کند. توتون مارلبرو بدون دود خطر ابتلا به سرطان به ویژه سرطان های دهان را افزایش می دهد.

 

انواع توتون

توتون های معمولی (قابل احتراق)

توتون های معمولی به نام سیگارهای قابل احتراق حاوی تنباکو، مواد شیمیایی اضافه شده، فیلتر و پوشش کاغذی هستند. افرادی که آن ها را می کشند، هنگام استنشاق دود سیگار، خود را در معرض بیش از ۷۰۰۰ ماده شیمیایی قرار می دهند. اطرافیان نیز از طریق دود سیگار در معرض همان مواد شیمیایی قرار می گیرند، تقریباً تمام بیماری ها و مرگ و میرهای مرتبط با دخانیات، سیگار کشیدن است.

 

توتون های سبک، دستی، طبیعی یا گیاهی

برخی از مردم بر این باورند که توتون های “سبک” و “کم قطران” خطرات سلامتی کمتری دارند. اما مطالعات نشان داده است که خطر عوارض جدی برای سلامتی در سیگارهای سبک یا کم قیر کمتر نیست. به همین دلیل، FDA استفاده از عبارات «سبک»، «خفیف» و «کم» را در هر گونه فروش سیگار ممنوع کرده است، مگر این که سازمان غذا و دارو به طور خاص این اجازه را بدهد و تاکنون این اجازه را نداده است. توتون های دستی ایمن تر از مارک های تجاری نیستند. در واقع، افرادی که همیشه سیگارهای دستی مصرف می‌کنند، در مقایسه با افرادی که سیگارهای ماشینی می‌کشند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان‌های حنجره (جعبه صدا)، مری (لوله بلع)، دهان و حلق (گلو) قرار دارند. برخی از سیگارها اکنون به عنوان “تمام طبیعی” فروخته می شوند. آن ها به عنوان بدون مواد شیمیایی یا افزودنی به بازار عرضه می شوند و با فیلترهای ۱۰۰٪ پنبه نورد می شوند. هیچ مدرکی وجود ندارد که آن ها سالم تر یا ایمن تر از سیگارهای دیگر هستند، و همچنین دلیل خوبی وجود ندارد که فکر کنیم این سیگارها سالم تر هستند. دود حاصل از تمام سیگارها، طبیعی یا غیر طبیعی، دارای مواد شیمیایی بسیاری است که می تواند باعث سرطان (مواد سرطان زا) و سموم ناشی از سوزاندن خود توتون سیگار شود، از جمله قطران و مونوکسید کربن. حتی سیگارهای گیاهی بدون تنباکو، قطران، ذرات و مونوکسید کربن تولید می کنند و برای سلامتی شما خطرناک هستند.

 

توتون منتول

توتون های منتول ایمن تر از سیگارهای بدون طعم نیستند در واقع، آن ها می توانند حتی خطرناک تر باشند. توتون های منتول برای دود کردن «آسان تر» هستند منتول اضافه شده هنگام استنشاق دود، احساس خنکی در گلو ایجاد می کند. رفلکس سرفه را کاهش می دهد و احساس خشکی در گلو را که افرادی که سیگار و پیپ می کشند اغلب دارند، می پوشاند. افرادی که سیگار منتول می کشند می توانند عمیق تر استنشاق کنند و دود را طولانی تر نگه دارند. این به توضیح این موضوع کمک می کند که چرا افرادی که سیگار منتول می کشند و به سرطان ریه مبتلا می شوند، اغلب سرطان آن ها در قسمت های خاصی از ریه قرار دارد. همچنین ممکن است دلیلی باشد که ترک سیگار برای افرادی که سیگار منتول می کشند سخت تر است. خطرات خاص سیگارهای منتول یک حوزه تحقیقاتی فعال است، اما آن ها حداقل به اندازه سیگارهای بدون طعم خطرناک هستند. توجه به این نکته مهم است که صنعت تنباکو اغلب شرکت ها را برای فروش سیگارهای منتول هدف قرار می دهد.

 

توتون برگ و سیگارهای کوچک

بسیاری از مردم سیگار کشیدن را پیچیده تر و کم خطرتر از کشیدن سیگار می دانند. با این حال، یک سیگار بزرگ می تواند به اندازه یک پاکت سیگار حاوی تنباکو باشد. اکثر توتون برگ ها از یک نوع تنباکوی کهنه، خشک شده ساخته می شوند که در یک فرآیند چند مرحله ای تخمیر می شوند. تخمیر باعث واکنش های شیمیایی و باکتریایی می شود که تنباکو را تغییر می دهد. این همان چیزی است که به سیگار طعم و بویی متفاوت از سیگار می دهد.