چگونگی فروش مال موقوفه توسط وکیل پایه یک دادگستری

یکی از سوالات بسیار مهمی که ممکن است برای بسیاری از افراد پیش آید و مرجع اختلافات افراد زیادی باشد آن است که چگونه می توان مال موقوفه را به روس رساند و آیا این امکان قانونی وجود دارد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که در جلسات مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری میتوان از تمامی جزئیات مربوط به فروش مال موقوفه اطلاع پیدا کرد اما به عنوان یک قاعده ی کلی میتوان گفت که اصل بر آن است اموال موقوفه قابلیت فروش ندارند اما در موارد استثنا وکیل پایه یک دادگستری میتواند این امکان را با تکیه بر موارد استثنا قانونی بوجود آورد. بر اساس مفاد قانونی این استثنا ها به موارد زیر تقسیم می شوند:

موردی که مال موقوفه خراب شود،به نحوی که انتفاع از آن ممکن نباشد، عمران آن ممکن نگردد.

هنگامی که بیم آن رود که مال موقوفه خراب شود،به نحویکه انتفاع از آن ممکن نبوده و عمران آن ممکن نباشد.

اختلاف بین موقوف علیهم ایجاد شود به نحوی که بیم سفک دماء رود یا منجر به خرابی مال موقوفه گردد.

بنابراین تنها در صورت وجود یکی از شرایط بالا امکان فروش مال موقوفه ایجاد میشود و بدون کمک وکیل پایه یک دادگستری امکان طی کردن رون حقوقی چنین مسائلی بسیار سخت و حتی در برخی از موارد غیر قابل انجام است.

چگونگی فروش مال موقوفه توسط وکیل پایه یک دادگستری

حضور وکیل پایه یک دادگستری در دعوای تخلیه ید

یکی از بارزترین مصداق های مربوط به موضوع تخلیه ید زمانی اتفاق می افتد که قرارداد اجاره میان مالک و مستاجر منعقد می گردد و در نهایت با وجود تمام شدن زمان و مدت اجاره، مستاجر بدون اینک قرارداد اجاره اش را تمدید کند به سکونت خود در منزل مالک اصلی بدون اذن او ادامه میدهد. در چنین مواردی مالک اصلی میتواند به وکیل پایه یک دادگستری مراجعه نماید و با طرح دعوای تخلیه ی، خواهان خارج شدن مستاجر از ملک مذکور شود.

یکی از سوالاتی که ممکن است اکنون برای برخی از افراد پیش آید آن است که دعوای خلع ید و تخلیه ید چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟ در پاسخ به ین سوال باید گفت که دعوای تخلیه ید نوعی از دعاوی می باشد که از طرف مالک یک ملک اغاز میگردد و خوانده در این پرونده ها کسی است که از منفعت مال استفاده میکند و مالک اصلی راضی نیست تا از منفعت مالش استفاده شود، بنابراین حکم تخلیه ید صادر می گردد. اما در دعوای خلع ید دیگر موضوع اصلی دعوا در مورد قانونی بودن تصرفات خوانده ی پرونده بر ملک مذکور میباشد. در این دعوا اصولا مالک ادعا دارد که خوانده پرونده بدون رضایت او یا بر  خلاف موارد قانونی در حال ایجاد تصرف در ملک او میباشد، به همین دلیل نیز با صدور حکم خلع ید باید خوانده پرونده یا همان غاصب بلافاصله ملک مذکور را تخلیه کند و تصرفاتش را پایان دهد و در نهایت ملک به تصرف مالک اصلی اش در بیاید. وکیل پایه یک دادگستری این مهارت را دارد تا به روند حقوقی چنین پرونده هایی سرعت دهد.